Angst oplossen of trauma verwerken

Iedereen heeft wel eens angst of is bang

Heb je last van angst- of paniekaanvallen? Grote kans dat dit je heel veel bezighoudt. Waarschijnlijk denk je er vaak aan en vraag je je af: ‘Waar om heb ik dit nou? En probeer je te vermijden dat je opnieuw door angst of paniek wordt overvallen. Met andere woorden: je bent vooral bezig bent met dat wat je niet wilt! Gelukkig is er een betrouwbare paniekoplossing voorhanden.

Aantrekkingskracht

De bizarre werkelijkheid is dat je altijd aantrekt wat je niet wilt. Je brein kent namelijk het woord ‘niet’ niet. Denk maar eens niet aan een gele smurf, een roze olifant, of een paars varken. Dat lukt niet. Zodra je er niet aan wilt denken, zie je het al voor je.

Deze wetenschap reikt je een eerste belangrijke tool aan. En gereedschap die je zelf gemakkelijk kan inzetten om een stap te zetten in de richting van een angst- en paniekloze toekomst. ‘Maar waar mag ik dan wel aan denken? Ik kan niet anders dan denken aan mijn angst’, zal je misschien antwoorden. Het is simpel: denk aan wat je WEL wilt.

Voorbeelden zijn:

  • Ik wil me vrij en op mijn gemak voelen als ik onder de mensen ben en gezellig met anderen kletsen. (sociale angst).
  • Ik wil heel graag bij tante Wil op bezoek en verheug me er op om met haar bij te praten en het prachtige land waarin zij woont te verkennen (vliegangst).
  • Ik wil graag lekker shoppen in de stad en alle leuke winkeltjes bezoeken waar ze de snuisterijen verkopen die ik zo leuk vind (rijangst).

Je innerlijke alarm positief gebruiken

Je brein is een gewoontedier. Als je gewend bent om vaak te denken aan wat je niet wilt, is het een kwestie van ferm volhouden om voortaan te denken aan wat je wel wilt. Het is zaak om dit een aantal keren per dag bewust te doen. Ga er echt even voor zitten. Controleer ook regelmatig hoe jij je voelt. Voel je je niet positief? Dan ben je onbewust waarschijnlijk toch weer aan het nadenken over wat je niet wilt. Vervang deze gedachten onmiddellijk door positieve wensen en doelen.

De kracht van beelden

Denken aan wat je wel wilt, zorgt voor positieve beelden in je hoofd. Je gevoel zal volgen. Denk je aan wat je niet wilt? Dan levert dat onprettige beelden en dito gevoelens op. Want net zoals je brein het woord ‘niet’ niet kent, maakt het ook geen verschil tussen zaken waarover je denkt, en dus fantaseert, en dingen die je echt overkomen.

Paniekoplossing

Er zijn nog veel meer tips die je zelf kunt toepassen om van angst- en paniek af te komen. Angst, Paniek, Onzekerheid en Burn-out.

als je lijdt aan angst en paniek zit je als het ware op een verkeerde golflengte. Je kunt dit vergelijken met een radio die niet goed staat afgestemd. Dit veroorzaakt ruis. Zodra de ruis is verdwenen, is er een stevig fundament ontstaan waarop je kunt bouwen aan een angst- en paniekvrije toekomst. MatriXcoach Zeeland zet een krachtige techniek in om het trauma vergoed weg te coachen zodat je ook weg blíjft.